Mansplaining Gymsplaining

Ah nu har jag sugit på denna länge. På riktigt förekommande anledning behöver vi reda ut några saker. Till att börja med så behöver vi alla enas mot det s.k mansplainande grabbar till och från får för sig. Jag blir vansinnigt provocerad av det. När jag spelar upp skämmiga scenarion i mitt huvud så slutar det ofta i att jag ska ställa mig och mansplaina saker.

Men, jag ska döpa detta inlägg till gymsplaining. Det ska ju vara lika för alla. Inspiration tagen från en nära tjejkompis som precis blivit mansplainad på gymmet. 10/10 känner säker igen sig, tjejer alltså, ah om du som kille känner igen sig så ska du nog sluta mansplaina helt enkelt.

Rätten att få gymsplaina för både herrar och damer.

Gör du minst en av dessa saker så kan du genast gå tillbaka till skolbänken:
1. Du lyfter röven från bänken vid ett bänkpress
2. Du tror att korrekta knäböj i själva verket egentligen är en nigningish.
3. Din rygg påminner om en banan i marklyft.

Här är generella nivåer för när man räknas som erfaren/avancerad i vikter. Gör du fina lyft med god teknik är det givetvis en fantastisk bra bit på vägen. Detta är inte mina egna siffror utan koncensus från tränastyrka om jag minns rätt. Alltså nivåer som anger att du antagligen har lite koll på läget och har tränat en stund. Däremot ursäktar inte vikten du lyfter att faila dom tre första reglerna.

Marklyft – 150% av din kroppsvikt = erfaren, 200% = avancerad.
Knäböj – 100% av din kroppsvikt = erfaren, 150% = avancerad.
Bänkpress – 100: av kroppsvikt = erfaren, 125% = avancerad.

Sen har vi mängder av saker som vi gymråttor hatar, typ du frustar som att du lyfter 200% av din kroppsvikt, men du lyfter 50% osv. Nån måtta får det väl vara.

Disclaimer : crossfit gör sig inte besväret, vi pratar klassisk styrkelyft på gym.

Tack för mig och sluta mansplaina på gymmet.