Mikrotransaktioner förstör spelandet!

De flesta mobilspel idag är gjorda så att man kan spela spelet gratis men om man vill ha det allra bästa som spelet erbjuder så måste man betala för att låsa upp detta och det kallas för mikrotransaktioner. Detta gör att det blir en tydlig klyfta mellan de som betalar och de som bara spelar spelet gratis. Detta är, enligt min åsikt, ganska acceptabelt eftersom att man kan spela spelet gratis och företaget måste ju kunna tjäna pengar på sitt spel också.

Det är däremot helt oacceptabelt när stora spelföretag lägger in mikrotransaktioner i sina spel bara för att tjäna mer pengar. Om man ska tvingas betala ca 600 kr vid spelets releasedatum för att få själva spelet och sen betala mer för små grejer inuti spelet så är det bara snålt och girigt av spelutvecklarna.

Just i detta tillfälle så är det inte så allvarligt och man behöver inte betala för något absolut nödvändigt i spelet. Exempel på detta är Evolve, Assassin´s Creed Unity, Mortal Kombat X och nyligen Deus Ex: Mankind Divided.

Kommer någon ihåg Evolve idag? Det känns som att spelet har glömts bort nu. Spelet skulle satsa för att bli det nya stora spelet i e-sportvärlden men det förstördes bl.a. av mikrotransaktionerna i spelet. Dessa splittrade de som betalade mot de som inte betalade då man t ex kunde få nya vapen och nya hunter karaktärer men även ett nytt monster att använda i spelet. Detta gjorde att spelet aldrig blev den succén som man hade förväntat sig på förhand.

I varken Assassin´s Creed Unity eller Mortal Kombat X är mikrotransaktionerna överhuvudtaget nödvändiga men de finns ändå där utan någon direkt anledning. I ACU så kan man betala för att få olika dräkter med speciella försvarsbonusar eller vapen som gör mer skada istället för att få dem naturligt under tiden man spelar. Ubisoft säger att det är gjort så att spelaren aldrig måste betala och att det är för sådana som inte orkar göra sidouppdrag som ger denna utrustning. Jag säger att det är en lat ursäkt för att tjäna extra pengar. Speciellt när det dyraste paketet med saker kostar ca 1000 svenska kronor.
I Mortal Kombat X används också mikrotransaktioner som ett sätt att underlätta för spelen. Man kan betala för att få tillgång till t.ex. 10 stycken lätta fatalities som man aktiverar med en knapp istället för att trycka in en hel kombo. Jag ser även detta som något överflödigt som inte behövs utan bara ännu ett sätt för spelutvecklaren att tjäna pengar.

Det värsta exemplet på mikrotransaktioner enligt mig finns idag i Deus Ex: Mankind Divided. I det spelet så finns det Praxis kits som man kan använda för att ”levla upp” eller låsa upp fler och mer avancerade augmentationer (?) för huvudkaraktären Adam Jensen. Det finns ett begränsat antal av dessa i spelet så att man inte kan skaffa alla uppgraderingar som möjligt. Man kan däremot betala riktiga pengar för att få fler Praxis kit. Detta gör då att man kan endast få alla möjliga uppgraderingar om man är beredd att punga ut pengar. Spelutvecklarna Square Enix har gått ut och sagt att det inte är ett problem för att man kan klara ut hela spelet utan att betala en enda krona. Detta är sant men om man vill använda alla olika spelsätt som finns med dessa uppgraderingar så måste man betala och det är inte okej.

Vissa säger att ”det är bara att ignorera det” men det kan man inte göra för det kommer inte lösa problemet. Vi gamers måste stå upp och säga att detta inte är okej för även fast det än så länge är relativt harmlöst så vad finns det som stoppar spelutvecklare från att låsa hela stora delar av spel och att man ska tvingas betala för att komma till den andra halvan av spelet? Då är det verkligen inte bara till att ignorera det. Det har redan börjat dyka upp spår av detta i vissa spel. Till exempel Azura´s Wrath, för att nämna ett, där man får betala pengar för att få det ”riktiga” slutet i form av DLC. Även i det nyligen släppta Final Fantasy XV så finns ett liknande problem då man hittat stora områden inuti spelskivan som inte använts och som kommer säljas senare som DLC när det redan finns på skivan som man köper.

Detta börjar bli ett väldigt stort problem och det kan vara på väg att eskalera till oresonabla höjder. Om vi som gamers inte gör vår röst hörd och klagar på detta istället för att vända ryggen till så kan detta bli ett gigantiskt problem då vi kan tvingas betala 600 kr för att få själva spelet och sedan betala flera gånger under spelets gång för att få fortsätta spela. Det är helt oacceptabelt och något som vi måste få stopp på innan det blir värre.

Robin Olausson

Newbs

Newbs är en nyhetskanal av ungdomar, för ungdomar. Vi är ett antal ungdomar från Per Brahegymnasiet som går sista året på Samhällsprogrammet med inriktning media.