Peter Persson: vill ha krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljningen

Först ut att skriva på bloggen är Peter Persson, riksdagsledamot från Jönköping.

Jag är från Jönköping och har varit politiskt aktiv i hela mitt liv. Har ett starkt samhällsengagemang och en mycket tydlig uppfattning om att samhälle blir bättre om det finns små klyftor och desto större jämlikhet, det skapar ett rikare och bättre samhälle. Därför blev jag övertygad socialist i SSU, och senare fackligt aktiv på mitt jobb Nymölla bruk. Jag kom till Jönköping 1984 som ombudsman. Efter 1991 års val blev jag kommunalråd. Efter 19 år som kommunalråd, kandiderade jag till riksdagen 2010 och har varit riksdagsledamot sen dess.

Att få uppdraget som riksdagsledamot är mycket hedersamt. Ett förtroende både från det socialdemokratiska partiet och av väljarna. Uppdraget består av arbete i utskotten, där riksdagens beslut förbereds. Jag sitter som ledamot i skatteutskottet. Andra viktiga uppgifter är att skriva motioner och att ställa interpellationer och frågor till ministrarna i regeringen.

Det jag tänker beröra idag är skriftliga frågor till regeringen. Ett redskap, som dessutom är grundlagsskyddat, där jag som riksdagsledamot kan kontrollera regeringens arbete. En skriftlig fråga jag ställde till finansmarknadsminister Per Bolund var när kommer det ställas krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Så här löd den:

”Julfilmsserien Fröken Frimans krig handlar om hur kvinnor tog strid mot dåliga varor och skumma krediter för sin tids fattiga.

Dagens konsumentrörelse tar strid mot de företag inom telemarketingbranschen som kränger dåliga produkter och tjänster till gamla, sjuka och dementa som inte riktigt förstår att de ingår ett avtal.

För handel på distans, såsom postorder-, telefon- och hemförsäljning, finns det ångerrätt för privatpersoner i 14 dagar. Konsumentens rätt bör därför stärkas vid telefonförsäljning. Alla försäljare som bedriver handel på distans borde tvingas att erbjuda ett skriftligt avtalstecknande om kunden uttryckligen begär det. Mot detta kämpar nu telemarketingbranschens lobbyister med näbbar och klor på samma sätt som pritvathandlarna slogs mot fröken Frimans krav.

Det förekommer numera även säljsamtal till mobiltelefonnummer. Frågan är om man inte också borde kräva att branschen tillsammans med andra aktörer och intressenter upprättar ett okej-register, där den enskilda kunden lämnar sitt medgivande till att ta emot säljsamtal.

När avser statsrådet att effektuera kravet på stärkt konsumentskydd genom krav på skriftligt avtal vid telefonförsäljning, och hur ställer sig statsrådet till ett okej-register?”

Min avsikt är att fortsätta hålla den här frågan vid liv och bevaka så att det kommer ett skarpt förslag från regeringen. Vi måste stärka konsumenternas rättigheter – en viktig del i jämlikt samhälle.

Peter Persson, riksdagsledamot

 

 

S-märkt

Socialdemokraterna i Jönköping har 1300 medlemmar som på olika sätt arbetar för att Jönköping och Sverige ska bli bättre samhällen. Var med du också! Kontakta eller besök oss på: Residensgatan 1, Jönköping 036-71 81 22 www.socialdemokraterna.se/jonkoping